AKIS-te

Så här på hösten är det lätt hänt att man blir förkyld. Att dricka te lindrar, och te kokat på rätt kryddor ger ännu bättre resultat! Därför skriver jag nu upp här hur jag gör mitt förkylningste som jag valt att döpa till AKIS-te. AKIS kommer av de fyra ursprungliga kryddorna (Anis, Kummin, Ingefära och Salvia) jag valde att koka teet på.

Koka vatten och häll upp i en mugg. Om du inte vill sila teet när kryddorna har dragit färdigt så finns det smarta tefilter av bl.a. märket Cilia att använda sig av. De finns att köpa i vanliga mataffärer, där du hittar kaffefilter och liknande. Bäst resultat blir det sjävklart om du använder dig av färska kryddor, men jag tycker att det fungerar ganska bra med dem man kan köpa på burk också. Låt kryddorna ligga och dra i det varma vattnet i 5-10 minuter, rör sedan ner en sked honung (om du gillar det) för skön lindring i halsen.

Kommentarer
Skrivet av: Jennylee

gott

2008-10-17 Kl. 20:53:52
Blogg: http://jennyspenny.blogg.se/

Din kommentar gör mig glad, kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser den)

Din blogg: (om du har en)

Vad säger du?

RSS 2.0