Brownies

Ska du få gäster eller vill du bara baka något för att det är så himla gott med hembakt? Brownies går både lätt och ganska fort att göra, och så känns de otroligt lyxiga att äta. Receptet på dessa brownies kommer från Sannas Kafferep av Sanna Töringe. Det står att receptet räcker till cirka 20 bitar, jag fick bara 12 igår när jag bakade. Men det kan ju bero på att jag gjorde dem både högre och bredare än normalt...

Ca 20 stycken
1 dl hasselnötskärnor
100 g smör
100 g choklad, hackad
2 ägg
2 dl socker
1 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

* Sätt ugnen på 175 grader
* Rosta nötterna på en plåt i ugnen i cirka 15 minuter och hacka dem sedan grovt
* Smält smör i en kastrull och rör ner chokladen i den så att det smälter ihop
* Vispa ägg och socker pösigt
* Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten
* Rör ner choklad- och smörblandningen och hälften av de rostade nötterna
* Häll smeten i en liten långpanna med bakplåtspapper i botten och häll sedan på resten av de hackade nötterna
* Grädda i mitten av ugnen i cirka 15-20 minuter

När det börjar dofta choklad kan du långsamt börja leta efter grytlapparna, de ska vara lite sega i mitten fortfarande. När kakan har svalnat lite skär du den i rutor av önskad storlek.


Brownies - enkelt hembakta läckerheter!

Kommentarer

Din kommentar gör mig glad, kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser den)

Din blogg: (om du har en)

Vad säger du?

RSS 2.0