Underbara älskade kladdkaka

K l a d d k a k o r  finns i alla möjliga varianter. Jag har precis tagit ut en härligt doftande ur ugnen som heter Kladdkaka på minuten. Som namnet antyder är det viktigt att noga kontrollera tiden. Receptet kommer ifrån boken Sannas kafferep av Sanna Töringe. Den är otroligt god och jag vill dela med mig av receptet till er så att ni också ska få möjligheten att njuta. Det bästa av allt är att den är så enkel att göra!

8 bitar
100 g smör
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
1 ½ dl vetemjöl
2 ägg
florsocker att sikta över

* Sätt ugnen på 200 grader
* Smörj och bröa en låg form med löstagbar botten, 22 cm i diameter. (Är formen några centimeter större minskar man tiden med en halv minut.)
* Smält smöret
* Blanda ihop alla ingredienser till smeten och häll den i formen
* Ställ in kakan i nedre delen av ugnen i exakt 19 ½ minut
* Ta ut och låt svalna helt
* Lossa från formen, sikta över florsocker och servera kakan när den är helt kall
* Servera förslagsvis med kall vispad grädde!


Direkt från ugnen, jag hoppas den snart har svalnat.

Kommentarer
Skrivet av: Jennylee

mmmm...kladdkaka! dreggel Jag vill också ha, ge mig blink blink

2008-10-18 Kl. 21:43:16
Blogg: http://jennyspenny.blogg.se/
Skrivet av: Caroline

Nom nom! Har flyttat hemifrån nyligen och blivit av med recept då boken försvann med denna goda kaka i ! Blev jätteglad då jag hitta receptet här =) tack <3

2010-12-28 Kl. 19:38:30
Skrivet av: Annie

Haha! precis samma här som för caroline...det här receptet är ovärderligt <3 åhh kladdkaka! :):)

2011-02-16 Kl. 22:17:33
Blogg: http://justmedoingmee.blogspot.com

Din kommentar gör mig glad, kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag ser den)

Din blogg: (om du har en)

Vad säger du?

RSS 2.0